Ferie!

Samsø

Efter vores dejlige tur til Italien, har Karsten og jeg lyst til at komme ud på havet igen. Karsten har en 40 år gammel båd, som ligger i en havn tæt på, hvor vi bor i Vedbæk.

Men hans fysik er ikke hvad den har været, og det kræver en del at sejle, og holde styr på det hele. Vi vil gerne til Anholt, men det er en lang sejltur. Desuden har der på det seneste været en del reparationer på båden, så vi er bange for, at den ikke kan holde til strabadserne. Vi beslutter os for at blive hjemme, men så kommer jeg på en god ide!

Jeg har længe gerne ville vise Karsten mit andet barndoms hjem, Samsø. Elsker virkelig den ø! Den har en stor plads i mit hjerte. Karsten er begejstret for ide’en og vi kaster os straks ud i at finde et hyggeligt hotel. Men alt er booket, da det er højsæson! og samtidig er der kun få steder man må have hund med. Vi er dog heldige at finde en lille lejlighed ud til Sælvig bugten, og der må man godt have hunde med.

Perfekt! Så er det bare afsted! De to små fede mops bliver puttet ind i Karstens Cobra. Han er ikke glad for det, da de fælder meget. Jeg må vikle dem ind i et lagen, så der er styr på hårene, inden de allernådigst får lov til at sætte poterne i hans højt elskede bil.

Så er det om at holde på hat, briller og hunde, for min mand træder speederen i bund! Stakkels Bugatti bliver både køresyg, og får det for varmt, selvom vognen er åben og det lufter når vi kører.

Vi kommer for sent til færgen. Den sejler lige for næsen af os! Jeg er godt irriteret, og må bestille en ny billet til næste færge.

Vi tager til Kalundborg by, hvor der tilfældigvis er byfest, så der er godt gang i den. Bugatti har fået det værre. Han stønner højlydt, og kan nærmest ikke gå. Den er helt gal! Og jeg bliver faktisk bange for at miste ham. Karsten får lynhurtigt fat i en stor balje vand, som han hælder ud over Bugatti. Det gentager vi et par gange, og får ham hen i skyggen.

Da vi endelig når den næste færge, er det blevet køligere, og Bugatti er heldigvis i bedring, puha! Så kan vi slappe af.

Med tre hår på hovedet og et ansigtsløft ankommer vi til det smukke Samsø. Alle er glade for at være kommet sikkert frem. Vi skal bo privat i et hus, hvor vi har øverste etage for os selv med udsigt til vandet. Det koster kun 150 kr pr mand pr nat, og det er selv Karsten ganske godt tilfreds med.

Vi er mega sultne, og klokken er mange. Den søde ældre dame, som bor fast i huset, siger der ligger en god grill bar i nærheden. Vi skynder os hen til “Gufferen” som stedet hedder, det minder mig om, da jeg var lille, og spillede et spil, som hed gufferen.

Dagen efter går turen til min oldefar og oldemors hus, hvor jeg kom hele min barndom. Huset ligger lige ned til stranden, en fantastisk strand. Vi tager en dukkert, får en rundtur i huset, hvor en bror til min farmor nu bor. Det er så vildt huset ligner stadig sig selv. Derefter suser vi videre rundt på øen.

Om aftenen vil vi til jazz festival i Ballen, men vejret arter sig dårligt. Det øser ned og vi sidder i en åben bil, så det er bare om at komme hjem igen i tørvejr. Vi ender med at sidde , og spise spegepølse madder, og drikke brombær likør, mens regnen trommer på vinduerne. Det er der ikke meget jazz over, men det er rigtigt hyggeligt.

Søndag går turen hjemad. På vejen når vi lige at se Langøre og Stavns fjord. Det har været en kæmpe oplevelse fuld af nostalgi, at gense mit andet barndoms sted, og det har været dejligt at vise Karsten rundt på øen. Det er bare noget helt specielt at besøge barndommens gade.

7 kommentarer

• Jasmin

Skønne mennesker ❤️

Dejligt med sådan en spontan tur der endte som en oplevelse med alt hvad dertil hører… Stakkels Mops, håber han er ok igen.. 🙏

Janni vil du fortælle hvad stedet hvor I overnattende hedder, el hvor I evt fandt det, vil rigtig gerne se Samsø nemlig.. Og manden min er lidt som Karsten, billigt men godt 😂😂

Fortsat god sommer 😘

• Skønne billeder!
    Dejligt, at I bare sådan tog afsted uden at have noget forberedt:-)
    Vi gjorde det samme med Skagen forrige weekend og det blev bare den bedste weekend i lang tid. sådan går det ofte, når man ikke planlægger for meget.
    Sjovt for Karsten at se din hjemegn og fantastisk at I mødte ‘gamle’ venner fra dengang…..

• janniree

Enig man skal være lidt impulsiv, det bliver tit det sjoveste. Lyder også skønt med Skagen, det er et fantastisk sted. Kh Janni

• Bente

I skulle have prøvet at køre med veteranbussen i Ballen.www.balliwood.dk virkelig informativ tur, og chaufføren Svend fortæller om alt på øe i en humoristisk tole.
    Jeg er lige kommet hjem efter 4 dage på øen i total afslappet tempo. Dejlig oplevelse.

• janniree

Hej Bente, det må vi prøve næste gang:-) det lyder som en super oplevelse. Kh Janni